Det andra
etruskiska problemet höre tätt ihop med det första, angående språkets
tillhörighet till någonting contra isolationismen, då nycklen till etruskernas ursprung
kan lösas med hjälp av språket och viceversa. Man trodde ett tag att man skulle
kunna lösa ursprungsfrågan med hjälp av blodgruppsundersökningar i Toscana, men
tyvärr så gav denna undersökning ej heller något entydigt svar.
Vissa
hellener menade att etruskerna var hellener som hade koloniserat Italien under
en tidig epok - detta tedde sig självklart utifrån den helleniska inställningen
att det enbart var hellener som hade en förhistoria. De menade således även att
romarna egentligen kom från Hellas - de var alltså inte barbarer, en menade
till og med att romarna var hellener och att etruskerna var autoktona samt
därmed barbarer. Men den (ö)kände helleniske historikern Herodotos haver
en mer komplicerad syn och menade att etruskerna skulle ha utvandrat från
Lydien i västra Anatolien under det första årtusendet f.kr. och detta skulle då
kanske betyda att de möjligen ändock var indoeuropeiska, fast av anatolisk
härkomst. Det öppnar för övrigt även upp kopplingen till hattiska ock
kaukasiska språk som ovan binämndes. Det var ej enbart Herodotos som föreskrev
en sådan historia i antiken utan det var allmänt förekommande, men det var
Herodotos som gav den mest detaljerade beskrivningen av deras historia såsom de sågo den - en förfärlig liknelse som man kunde göra
utifrån hellenernas synvinkel var att både etruskerna och lydierna gillade att
leva luxuöst och detta var en hemsk barbarisk synd enligt de puritanska
hellenerna. Han påpekade att under det lydiska styret som leddes av Atys, så
bleve det en fruktansvärd hård svält i hela Lydien; han berättar vidare att
lydierna försökte komma på olika lösningar kring hungerproblemet och en av
lösningarna var att de skulle sysselsätta sig med någonting som skulle få
befolkningen att glömma av sin hunger. De kom på att om de spenderade sin tid
med olika sporter och spel så skulle denna efterlängtade glömska eller
förträgning ske; de spelade hela ena dagen utan att äta och nästkommande dag så
åt de utan att spela över huvudtaget - och så här höllo de på i aderton avil
~ etruskiska för ‘år’ som finns
belagt över 100 gånger; avil skall det vara när det är en pågående
händelse till exempel ‘han levde i sextio avil’ emedan det vid en precis
händelse såsom vid ‘han dog när han var sextio avils’ tilläggs ett ‘s’. Hursom, problemen blevo bara värre och
konungen beslutade då att dela in lydierna i tvenne grupper samt dra lott om
hvilken grupp som skulle få stanna samt hvilka som skola emigrera. Han beslöt
att han skulu vara kvar hos de som skolat stanna og hans son, som kallades
Tyrrhenus, skulle vara ledare för de som hvar tvungna att bege sig därifrån. De
utvalda begovo sig till Smyrna och byggde båtar samt reste iväg og efter många
resruter så stannade de vid Umbria i Italien där de bosatte sig och byggde
städer samt bytte namn från lydier till tyrrhenier efter ledaren - så är det
berättat.
Kruxet är
dock att varken det lydiska språket eller de arkeologiska lämningar som finns
kvar i Lydien eller i Etrurien har några övertygande släktskapssamband och hela
historien verkar vara ett helleniskt påfund - förutom en smärre sak som vi
snart återkommom till. Likheterna emellan lydiska, eller lykiska och andra kända mindreasiatiska
språk för den delen, och
etruskiska i rötter och suffix äro ej fler, utan faktiskt färre i numerärt
antal än emellan etruskiska, helleniska samt latin och man kan antagligen
hänfalla åt slumpen som förklarelse, eller någon annan icke-släktskapsförklarelse, även om vissa förankrar sina kopplingar på
dessa påstådda likheter.
Även om de flesta
av de antika författarna höllo med om denna otroliga samt fabliska historia så
fanns det vissa som inte gjorde det. Dionysios från Halikarnassos, som var en
hellenisk historiker som mestadels var bosatt i Rom vid åren före Europas
nuvarande tideräknings början, ansåg att etruskerna var ett folk hemmahörandes,
samt ursprungligen, från Italien. Det var han som bland annat menade att
etruskerna var autoktona og därmed barbarer, emedan romarna var hellener och
därmed civiliserade. En företeelse som ehuru talar för Herodotos annars
otrovärdiga historia om etruskernas anatoliska härkomst är faktumet att på den
numera helleniska ön Lemnos / Λήμνος / Limnos som ligger
nordväst om Lesbos ungefär halvvägs emellan den turkiska kusten och Athosudden,
där bland annat munkrepubliken Hagion
Oros, även kallat Mont Athos, ligger, så hittade man jēran 1885 i Kaminia en arkaisk stele med
icke-helleniska inskriptioner på som har klara likheter med arkaisk etruskiska
från 600-talet f.kr., något
litet tyder även på nordetruskiska
- detta har givetvis debatterats i åtskilliga volymer av forskarna och vissa
nutida forskare anser att detta just är lösningen. Det är inte exakt samma
språk, men det är ändock intressant att den lemnosiska skriften saknar b,
d samt g i likhet med etruskiskan och man skriver till exempel aviś sialchviś om en person som är ‘av fyrtio år’, hvilket
har klara likheter med etruskiskans avils machs śealchls som betyder
‘fem-och-fyrtio år gammal’. Hela uttryck, ord og ordrötter kunno jämföras genom
de magra bevarelserna av lemnosiskan, men även klara likheter i
ordböjningsändelser, exempelvis lemnosiskans -z, -eiz, -zi,
-ai, -aiθ, -ale, -as-ial et cetera mot
etruskiskans -s, -eis, -si, -ai, -aiθ, -ale, -as-ial. Men återigen, detta betyder ingalunda
att de äro samma språk eller ens varianter av samma språk, ty flera av orden
eller formerna i språken har ingen knytning till varandra. Materialet äro dogh
mygedt torftigt för lemnosiskan, där endast stelen plus några inskriptionsfragment åtfinnes, och relativt torftigt för etruskiskan,
hvilket ej är en bra utgångspunkt - men ändock är likheterna förbluffande och
det enda mer viktförsedda argumentet för ett östligt Urheimat för
etruskerna. Eller så äro det bara några sjömän som tagit sig en bit iväg, detta
är i de flestas ögon mer troligt, särledes med etruskernas vidtspridda
handelskontakter runtomkring Medelhavet.
De flesta anser ändock att
etruskerna varo en icke-indoeuropeisk autokton etnicitet med grofast
hemmahörighet på den italiska halvön, som ehuru hade ekonomiska kontakter med
östra Medelhavet - men man haver ändock svårigheter med att förklara likheterna
emellan etruskiskan og lemnosiskan. Det mest logiska synes vara att någon gång
i den tidigetruskiska tiden så foro etrusker från den italiska halvön till ön,
i kanske handelsaffärer, och antagligen så stannade åtminstone några där och
kanske fick språket lov att utvecklas fritt under en eller några generationer
före nedskrivning - angående etruskerna så rörde det sig alltså icke om
rörelser från öst till väst utan för några av dem blev det istället en resa
från väst till öst. Liknande har skett genom hela historien i alla världsdelars
väderstreck.
Hursomhelst,
med bland annat grund utav dessa inskriptioner hava en teori vuxit sig starkare
om en preindoeuropeisk befolkning med samma kultur og tungomål över hela
medelhavsområdet, eller åtminstone östra samt centrala delen som skulle ha
utgjort grunden för likheterna i etruskisk-lemnosiskan; en teori är just att
etruskiskan och lemnosiskan härrör från ett gemensamt protospråk och denna
teori menar även att etruskerna är resultatet av en invandring från öst. En av
anledningarna till att många tror att etruskiskan är ett icke-indoeuropeiskt
tungomål är att det antagligen fanns andra icke-indoeuropeiska mål i området
och då speciellt i västra Alperna och på Sardinien, även en hel del ord i
latinet och senare i de romanska målen haver man ej kunnat analysera och man
tror att de kunno hava sitt ursprung i ett substratspråk i området - men det är
bara etruskiskan som vi havom explicita bevis för att det verkligen fanns och
som ävenledes ej trovärdigt kunnat knytas till det indoeuropeiska
språkspektrat, förutom även rätiskan norrut. Under 1700-talet växte en ny teori
fram som gick ut på att etruskerna hade invandrat norrifrån, men denna teori
fick inget genomslag, men även kopplingarna till räterna är nordliga. Vissa
menar att etruskerna / etruskiskan, som ett preindoeuropeiskt folk / språk, är
kopplade till de så kallade pelasgierna som enligt vissa skall ha bebott
hela östra medelhavsområdet och som kommer nämnas smått mer under avsnittet för
Hellas. Bland annat meno man att vissa toponymiska företeelser visar detta. Man
har nämnt likheterna emellan staden Gyrton i Thessalien, Gortyna
på Kreta, Gortynia i Makedonien, Gortys i Arkadien, Kyrton
i Boetien, Croton i södra Italien, och i Etrurien åtfinns Cortona,
men man måste även taga i beaktande att vissa hellenska författare, t.ex.
Herodotos, anför att pelasgier bebott inte bara Hellas med Lemnos, utan även
områden i Italien, men flertalet utav de antika författarna som nämner
pelasgiernas vistelse i Italien berättar också åtskilligt om tyrrhenierna och
många menar även att pelasgierna bodde i ett område nära etruskerna. Att
etruskerna skulle vara ett från öster invandrat folk haver man även menat
kunnat skönjas angående ett av de så kallade ‘sjöfolken’ som bland annat
omnämns i egyptiska skrifter där man nämner ett folk vid namn Trš.w.
Detta namn som återfinnes i egyptisk hieroglyfskrift visar klart att det är av
icke-egyptisk härkomst, i hieroglyferna står exakt Twrwš’.w med
varianterna Twrjš’w samt Twjrš.w, og stavningen förtäljer att det
är en syllabisk sådan applicerad på utländska ord där halvvokalerna w, j
och ’ kanske visar på ett vokalljud, men likheterna samt jämförbarheten
med Tyrs-enoi är ändock icke så slående, speciellt med den mängd
analogiska former som förekommer i antika medelhavsnamn. Och även om man kunde
slå fast att folken är desamma, så visar det icke om de var ett östan- eller
västanfolk - även om vissa östförespråkare anser det. Det enda man får reda på
genom de egyptiska nedskrivningarna är att de kom från sjöss – av
medelhavsfolken vare det ej enbart etruskerna som behärskade seglarkonsten.
De saker som vi genom denna
korta genomgång kan seom, äro att antingen så äro etruskerna samt lemnosierna
ihopkopplade igenom en preindoeuropeisk pelasgisk befolkning, d.v.s. en
prototeori, eller så vardo etruskerna autoktona till Italien, men med posibla
kontakter med lemnosierna utur hvilka vissa liknelser i språk har kunnat
utvecklas och det är denna teori som de flesta lutar åt samt som har mest på
fötterna - den lydiska teorin är det inte allt för många som tror på även om
den existerar i olika varianter, bland annat så menar några att etruskiska är
ett protoanatoliskt språk. Den nordliga teorin haver ej erhuldit något
genomslag som innan anmärktes, men även den kan få ett återupplivande då man
numera ganska säkert kan säga att rätiska på något sätt hör ihop med
etruskiskan, men å andra sidan så kan ju även detta vara ett påvisande om att
det fordomdags funnits flera besläktade språk i området före indoeuropéerna
anlände. En nyligen presenterad tes går ut på att lemnosiskan är ett altaiskt
språk, men hur man kan komma fram till detta står antagligen skrivet i
sjöstjärnorna.
Tyvärr så hava de skrifter där
etruskerna själva berättar om sitt ursprung kommit bort genom historien. Det är
väl känt att etrusker skrev både historiska såväl som religiösa verk på både
etruskiska samt latin, men dessa är alla borta, men vi havom kännedom om dem
genom att senare latinska författare refererar till dem. Ett annat känt
historiskt bortfall, som redan nämnts i förbigående, är det verk om 20 volymer
om etruskernas historia som kejsare Claudius skrev på helleniska och till
faktahjälp kunde han mycket väl ha sin första fru, Urganilla, som kom från en
fin etruskisk familj. Om något av de ovanstående verken hade bevarats för
framtiden, så hade detta nu ‘mystiska’ folk kanske inte varit så mystiskt - men
det är ändock icke lika mystiskt som flertalet andra folk/språk, väl att benämna
i all mysteri.
~
Utdrag från boken Europas tungomål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar