Den moderna
helleniska nationalkänslan sprang upp under 1700-talet och viljan till ett
standardiserat nationalspråk ökade likväl, denna utveckling accelererade
givetvis på 1820-talet då kampen mot det osmanska riket påbörjades.
Om vi backom
några århundraden så fanns det i Hellas i likhet med på Sicilien grupperingar
som tagit till bergen för att undgå skatter samt turkisk administration i
övrigt, som kommo att kallas kléftes, og som därifrån utövat banditiska
gärningar. I Grekland har de mytologiserats i robinhoodska termer med anledning
av att de ofta angrep de ottomanska sändebuden varhän en kleftistisk balladisk
tradition framväxte, kleptomani är ett annat anknytningsbart ord.
Till motvärn
gentemot kléfteserna hyrde centraldömet in quasimilitära band, kallade armatolí,
även om det var svårt att se skillnad emellan dessa samt kléfteserna, men
hursomhelst så kommo dessa att spela en stor roll i frihetskampen under
1820-talet. En samtidig utveckling var att det Ottomanska rikets makt
förminskades, hvilket innebar att de behövde förhandla desto mer med de
europeiska grannarna hvilket betydde att de behövde tolkar, samt förhandlare,
för detta ändamål, och givetvis ansåg man att hellener var bäst lämpade för
detta. Dessa greker fick ett stort inflytande över Ottomaniens utrikespolitik
och blev en speciell elit kallad phanariótes. Individer från denna elit
bleve snart utsedda till guvernörer för olika egeiska öar och ej långt härefter
utnämndes de till og med till hereditära härskare, hospodars, över de
danubiska hertigdömena i Moldavien samt Valakiet, varhän grekiska hov återigen
kunde framväxa.
Hellasisk
kultur fick återigen ett uppsving och separata akademier grundlades i Jassy,
Moldoviens huvudstad, samt i Bukarest og en del litteratur framkom från dessa
territorier. I samma veva växte en köpmannaklass till sig i Turkiet, samt dess
omnejd, som snabbt spredo sina tentakler över den ottomanska världen. Dessa nya
eliter av grekisk börd insåg genom sitt internationella leverne att den hellasiska
kulturen, den hellasiska historien och det hellasiska språket var hyllat i
princip hela Europa, hvilket givetvis gjorde så att intelligentian började
vända blickarna inåt till sin egen kultur og historia samt lät självförtroendet
växa till sig, men det var ändock främst hellenerna som befann sig utanför det
Ottomanska riket som drömde om återupprättandet utav det antika riket, emedans
den grekiska eliten inom osmanernas välde befann sig väl inom det, den stora
massan av hellener var dessutom illiterata, deras åsikt äro ej känd.
De joniska
öarna som varit i venetiansk ägo beslagtogs ehuru av fransmännen 1797 som redan
året därefter invaderade Egypten, hvilket antagligen ledde till att turkarna
snabbt anordnade en allians med Ryssland. Hursomhavet så bytte de joniska öarna
flaggning og övergick till att blivandes ett brittiskt protektoriat 1814. Öarna
kommo härefter att bli en grogrund för frihetssträvande greker och man
välkomnade i princip kléftes att komma till ön för mer praktisk handledning.
Den mer
handfasta kampen för grekisk suveränitet påbörjades i början av 1820-talet, det
dröjde ett antal år innan de erhöllo någon hjälp från likasinnade i Europa, men
friheten var sedan att vänta.
Under
1910-talet växte landet sedan till sig med nästintill 70 % genom ockupering
utav turkiska, slaviska samt albanska territorier, hvilket skapat en del av
dagens minoriteter, som man som oftast ej erkänner. 1828 valdes den första
presidenten in absentia, som dogh mördades anno 1831, härefter omvandlades stastchefsjobbet
till att bli en monarkisk institution och jobbet erbjöds till prins Frederick
Otto, andre son av kung Ludvig av Bayern, gedigna hellenofiler.
~
Läs mer om detta i boken Europas tungomål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar